Scandinavie uit, baltische staten in.

16 augustus 2016 - Siauliai, Litouwen

Het is weer even geleden, maar het valt ook niet altijd mee een goede internet verbinding te vinden, waar je 's avonds nog bereik hebt en niet in de regen hoeft te staan.
-Het wordt 's nacht weer donker. Tosca kan eindelijk weer slapen, Annabel slaapt met de gordijnen open, anders vindt ze het te donker en kan ze niet slapen?? Gijs merkt het verschil niet.
-Annabel is in Rovaniemi tot 2 keer toe op bezoek geweest bij de kerstman. De eerste keer met z'n drieen en de volgende ochtend nog gauw even voor vertrek om een tekening af te geven.
-In Finland beb je ook veel grote gezinnen, bij navraag blijkt dat ze hier ook een soort van een bible-belt hebben.
-Onze wagen werd ook in Finland zeer gewardeerd. De duimen gingen veel vuldig omhoog. Nu in de baltische staten denken ze daar toch anders over. Meer in de trant van "je ben harstikke gek, dat je met zo'n oud ding opweg bent"
-In Finland kon je hele stukken rijden zonder iets te zien. Dan kwam je een bord van 60km/u tegen. Dan wist je dat je in een dorp was. Soms stond daar een soort van winkel, tevens benzine pomp ed, maar soms was er alleen maar iets minder bos. Dan zag je alleen een verzameling brievenbussen. Waarschijnlijk heeft de postbode in kwestie geen zin om al die hutjes in het bos af te gaan.
-Ook in de middle of nowhere een camping gevonden. Hun vraag aan ons was, hoe we hun gevonden hadden? Nou gewoon van de camper-app. Vriendeljjke mensen, leuke omgeving en de was kunnen doen. Er was ook een gratis sauna bij, Tosca ook blij!!
-Gijs mocht het zwembad niet in. In Finland schijn je een strakke zwembroek te moeten hebben om het zwembad in te mogen. Dat wisten wij dus niet. Die heb ik ook niet. Uiteindelijk maar gedouched, want de entree was al wel betaald.
-Helsinki: dag 1 met z'n drieen de stad in. In de eerste instantie voor de visa voor Rusland. Dat ging 2x zo lang duren als wij gedacht hadden en er kwamen ook nog andere dingen bij, zoals verzekering ed. zodat het ook ee stuk duurder zou worden. We hebben er maar van afgezien en de boot naar Tallinn geboekt.
De tweede dag in Helsinki is Tosca terug de stad in gegaan en Annabel en ik zijn naar de dierentuin geweest. Dat is altijd leuk.
-Na ongeveer 2,5 maanden scandinavie is het dag finse flitapalen en hallo honderden ooievaren.
-In Estland moesten we wel weer even wennen aan de wegen al was het daar nog heel goed ten opzichte van Letland. Daar wordt de vering van je wagen wel even getest.
-Het was ook weer wennen aan de mensen en de gewoonte in de Baltische staten. Estland waren we zo doorheen. Had ook wel met het weer en onze gekoze route te maken. In Letland hadden we onze draai weer gevonden. Leuke mensen, mooie omgeving en mooi weer. We hebben gekanoed, gebarbequed en een kampvuur gemaakt. In de supermarkt 3km verderop hadden ze 's morgens verse broodjes. Even een paar dagen vakantie tijdens het reizen.
-Ook Riga is een mooie stad. Dat vinden zelfs Gijs en Annebel die anders nog wel eens onder de stedentripjes uit proberen te komen. Het was er erg druk, dat wel. Maar er was op dat moment ook van alles te doen.
-Annabel heeft ondertussen ook haar ritme gevonden. Ze heeft een nieuwe hobby: fotograferen. We hebben overal foto's van vooral van samsoml. Soms maakt ze ook foto's van ons tweeen, zodat wij er ook een keer samen opstaan. Het is dan wel grappig om de reacties van de mensen te zien, als Annabel met de camera in haar handen een foto staat te maken.

1. Brigitte:
    16 augustus 2016
    Weer een mooi verslag.
    Leuk om te lezen en te horen dat het goed gaat en Annabel het naar haar zin heeft.
    De kerstman zou wel een mooie tekening hebben gekregen van haar.
    Geef haar maar een dikke knuffel van mij.
    Nog veel reis plezier
    Groetjes Brigitte
  2. Jeroen Coenradi:
    17 augustus 2016
    Hallo Gijs en familie,
    Leuk om weer een berichtje te lezen. Ik leg het weer in de chauffeurskantine!
    Veel plezier!
  3. (oma) Fien:
    17 augustus 2016
    Fijn dat het allemaal goed gaat, wat heb jij geboft Annabel 2 keer de kerst man gezien.
    Heel fijn dat het met Annabel zo goed gaat en gaat het met Samson ook goed?
    Geniet nog van jullie verdere reis!
    Lieve groeten!
  4. Steven van Oirschot:
    18 augustus 2016
    Goed verslag weer! ;) Enjoy!
  5. Linda Kooi:
    20 augustus 2016
    Halelujah wat een hoop kerken!!!! Mooi allemaal. Gijs, de platte wagen die jullie gemaakt hebben is helemaal goedgekeurd. Leuk hè. En heidi vind de foto van prinses annabel op de slee heel mooi
    groeten!!!
  6. Jos hussaarts:
    31 augustus 2016
    Hoi daar,
    om jaloers te worden, als je al die verhalen leest.
    Annabel heeft een groeispurt gehad?:)
    Hebben jullie nog wat aan ons boek over de baltische staten gehad?
    Veel plezier met de verdere reis, wij gaan wel weer naar school volgende week(ook wel weer leuk na 6 weken).

groetjes Jos