Roemenië

20 september 2016 - Constanta, Roemenië

Roemenië,  wat zijn we van je gaan houden! Ondertussen zijn we een kleine 3 weken in Roemenië en we zijn verrast door de hartelijkheid van de mensen en de schoonheid van het land.

Toen we Sint-Petersburg links hadden laten liggen, waren we er vrij snel uit om met de extra weken die we nu 'over' hadden Roemenië te bezoeken. In een sneltreinvaart zijn we vanuit Litouwen, Polen, Slowakije en Hongarije hier terecht gekomen. Eerst helemaal tot rust gekomen en heerlijk 'gepamperd' door mijn familie. Mijn vader is inmiddels 23 jaar getrouwd met zijn Roemeense vrouw. Met het gehele gezin wonen ze in Timisoara in het zuid-westen van het land. Een prachtige stad die tweede stad ter wereld was die aangesloten was op het elektriciteitsnet en tevens tweede stad ter wereld met een trambaan. Annabel heeft lekker met de (klein)kinderen en poezen gespeeld en alle drie zijn we in enkele dagen tijd wat kilo's aangekomen...

Aangezien het wegennet in het verleden slecht was, ben ik nooit verder Roemenië ingetrokken dan noodzakelijk. Hedentendage zijn de hoofdwegen gewoon goed te noemen. We besloten om met zijn drietjes het land te ontdekken.  Als tip kregen we camping Glavoi in de Apusenibergen te bezoeken. De camping zelf was geweldig; in een glooiend gedeelte, met een stromend beekje. Met nog een ander Zweeds stel waren we de enige buitenlanders. De herders komen hier 's ochtends en 's avonds met hun kuddes voorbij en er lopen wat shetlanders los bij de twee restaurants die er zijn. Ook de bergen waren prachtig; er zijn heel veel grotten met ondergrondse rivieren en gletsjers. Bij het maken van de route daarheen kregen we te horen ' there is no road ' toen we de kortste route wilde maken. Lang verhaal kort gemaakt : Gijs wilde toch de korte route proberen. Die weg werd nauwer en nauwer en slechter en slechter. Hierdoor hebben we een nacht vast gezeten in de bergen en moesten we de volgende morgen dezelfde 2 uur durende hobbelweg terug nemen. No road is dus echt no road!

Tweede tip was Transylvanie te ontdekken. De noordkant met lake Colibita, Tihuta ( Borgo ) pass en wat monastery's hebben we gehad. De zuidkant staat nog op ons to-do lijstje. Algehele indruk is dat het land ruig en onbehouden is. Wel handig dat we een camper hebben die tegen een stootje kan. Zelf kamperen de Roemenen altijd in een tent. Velen hebben nog nooit eerder een camper vanbinnen gezien. Campings zijn niet ingericht op campers; bij de ene camping hangen de electriciteitskabels te laag. Bij de volgende kun je geen watertank vullen of je chemisch toilet of vuilnis lozen. We hebben ondertussen geleerd dat je je moment moet pakken als die zich voordoet.

Aan de grens met de Oekraïne ligt de Danube Delta met zijn vele vogels. Deze hebben wij per boot bezocht wat prachtig was. Dankzij een lieve camping - buurman toch nog enkele foto's hiervan, want ook mijn tweede camera is zo goed als overleden...

Na gisteren gezwommen te hebben in de Zwarte Zee, hebben wij vandaag een internationale dag in Constanta; Griekse en Romeinse opgravingen bekeken, uit eten bij de Griek, een minaret van een moskee beklommen en nu aan de Schotse wisky. Het leven is zo slecht nog niet!

Annabel zijn we zoetjesaan aan het voorbereiden op de terugreis naar huis. Haar eerste vraag was waar we volgend jaar naar toe gaan ;-). We denken over een maand terug te zijn in Nederland en hopen jullie dan allemaal weer live te kunnen begroeten.

1. Cattelijn:
    20 september 2016
    Wat fijn en alsof het wederom zo moge zijn ik dacht aan jullie afgelopen weken en zolang geen reisverhaal bedacht ik me geen nieuws is goed nieuws! En warempek there it is een nieuw prachtig en avontuurlijk! Verhaal. Fijn het goed gaat en nog zoveel mige genieten van het weg zijn. Hier is het dagelijkse een volle uitdaging en verlang ik soms ook alweer om even op vakantie te zijn. Door jullie reisverhaal even voelt alsof ik erbij ben@happy daydream. Mooie nieuwe dag vandaag wanneer je dit leest. Goede en veilige terugreis. Tot wederhorens wanneer jullie thuis zijn...een nieuw avontuur maar dat is dan
  2. Brigitte:
    Goede morgen,

Mooi en toch ook wel weer een spannend verhaal ( vast zitten in de bergen )
    Mooie foto's en super leuk om je familie te zien.
    De voorbereiding aan Annabel dat jullie weer terug gaan naar huis daar kun je bij vertellen dat de juffen en peuters blij zijn als ze weer op schooltje komt.
    Vanaf 1 november verwachten wij haar weer op de psz op dinsdag en vrijdag.
    Nu nog lekker genieten van jullie trip en heel veel plezier.
    Dikke knuffel aan Annabel.
    Groetjes Brigitte
  3. Jan van Kaam:
    goedendag
    leuk weer iets van jullie gehoord te hebben en dat Roemenie een mooi en gast vrij land is wist ik niet goed nog een veilige reis verder en tot het volgende verhaal [ hoop ik]
    groetjes Jan
  4. Eveline van Hoesel:
    Hoi hoi!
    Wat heerlijk om jullie reis te hebben mogen volgen. Soms vraagt Sara nog om Annabel.
  5. Ell:
    20 september 2016
    Wat een leuk verslag weer. Je (schoon)vader woont mooi daar in Roemenie zg. Wat een heerlijke foto van Annabel met haar opa. Wij zijn dit weekend teruggekomen van 2 geweldige weken in de Eifel...Belachelijk kort natuurlijk, maar heerlijk. Jammer dat het er over een maandje weer op zit. Mar de herinneringen zijn onuitwisbaar. Nog een fijne tijd samen. Warme groet, Ella
  6. Linda Kooi:
    25 september 2016
    heehallohoi!!! Mooie foto's weer, en bij opa was het goed toeven (zie zwembad annabel) zo te zien. Fijn dat jullie daar nu eindelijk 's op bezoek konden gaan. Nog een hele mooie reis toegewenst
  7. Carin van Campenhout:
    27 september 2016
    Hoi luitjes Ik lees nu pas jullie verslag.
    Wat een ervaring. Fijn dat jullie allen zo genieten. Knap hoor zo reizen met jullie kleine Annabel. Geniet er nog van Groetjes Carin
  8. Carin van Campenhout:
    27 september 2016
    Hoi luitjes Ik heb nu pas weer jullie reis ontdekt. Super te zien dat jullie zo genieten. Het is heel speciaal om met Zo'n kleintje rond te reizen. Annabel zal vast een heel erg makkelijk kind zijn. Geniet van jullie laatste tijd. Groetjes Carin
  9. (oma) Fien:
    28 september 2016
    Wat een mooie foto's, ik heb toch niks teveel gezegd.
    Echt een mooi land en vriendelijke mensen.
    Ik hoop dat jullie laatste deel van de reis
    ook goed gaat en geniet nog van de mooie dingen
    Lieve groetjes,(oma) Fien.