Tolwegen enzo...

31 augustus 2016 - Oradea, Roemenië

Vanuit Litouwen komt je in Polen. In Polen hebben ze een tolsysteem voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Die tolplicht geldt op bepaalde routes nl A1, A2, A4 en misschien nog een paar kleine stukjes van andere wegen. Wij willen naar het zuiden en daarom kunnen we redelijk om de tolwegen heen rijden en vinden wij het ook niet nodig om een tolkastje aan te schaffen. Ik moet zeggen dat we een paar keer op een mooi stuk snelweg reden, waarbij je dan ook de camera's ziet hangen die alles registreren. Dan twijfel ik ook wel een beetje, van heb ik nu wel goed op het kaartje gekeken enzo. Op de website van via-tol staat een kaart met de tolwegen, waarbij bij stond vanaf juni 2015. Dan heb je toch in je achterhoofd zoiets van "zouden ze er een paar nieuwe bij hebben, maar nog niet op de site gezet hebben". Maar dat viel alles mee. Polen waren we op zich zo doorheen, de meeste wegen waren redelijk te rijden en als je er eenmaal aan gewend bent schiet het aardig op. En het koste niks extra aan tol. In Lublin zijn we een dag langer gebleven; we stonden daar op een mooie camping, niet te duur, (vanaf nu is het klaar met wild kamperen, behalve in Frankrijk mag het nergens meer) het was warm en er was een zwembad in de buurt. Annabel kan vanaf nu zwemmen!! Met haar zwemvleugeltjes en een band blijft ze zelfstandig drijven en door op z'n hondjes te trappelen komt ze vooruit. Ze vind het zelf geweldig (wij trouwens ook) en vanaf nu zijn we ongeveer verplicht om alleen nog maar campings met een zwembad aan te doen.
Vanaf Polen naar Slowakije. In Slowakije hebben ze natuurlijk ook tolwegen. En een ander systeem. Stel je voor dat er 2 landen het zelfde zijn. Hoezo 1 Europa? In Slowakije zijn zo ongeveer alle doorgaande wegen tolplichtig en voor voertuigen boven de 3,5 ton die je een electronisch kastje te hebben. Verkrijgbaar aan de grens. Aan de grens eerst maar eens vragen waar je die kunt halen. Dat is ongeveer 1 km verderop. Dat klopte ook, alleen de parkeerplaats was een prive gebeuren, dus kwamen er al €2 parkeer kosten bij. Het kastje had ik zo. Even €50 borg en €50 credit betalen en dan kun je verder. Je krijgt voor dat geld ook een mooie kaart met de tolwegen en een lijst adressen om je kastje in te leveren of op te waarderen. Aan het meer van Vinee wilden we een paar dagen blijven, het is ook hier warm en daar heb je campings. (En die zijn er niet veel in Slowakije) Daar is het elke avond feest en de muziek begon om een uur 8 tot een uur of 6 's morgens. De volgende dag zijn we toch maar naar een ander plek gereden alleen heb je niet zoveel keus dus hadden we de nacht erna er weer last van. Wij gaan verder dachten we. Er kwam bij het starten een schrapend geluid van de dynamo, maar het leek even later of het voorbij was en wij wilden weg. Aan de grens even het kastje inleveren en geld vangen er verder. VERGEET HET MAAR!! Aan de balie kreeg ik te horen dat de beste man geen geld had om mij te betalen en dat het maandag een feestdag was, of ik dinsdag dan maar even terug wilden komen. Ja hallo, maar blijkbaar kan dat zomaar. Ik heb nog met de informatie lijn gebeld, maar daar word je ook niet veel wijzer van. Ik kon een formulier invullen en dan zou het over een maand over gemaakt worden. Daar hadden we eerlijk gezegd maar weinig vertrouwen in. We hebben de dichtstbij zijnde camping (met zwembad) opgezocht in Hongarije en hebben daar 2 dagen gestaan. Liever Annabel 2 dagen zwemmen dan de Slowaakse overheid te sponsoren.
Die camping was vol, maar met een beetje passen en meten hadden we toch een plekje. Ondertussen was het rammelen van de dynamo ook terug. Wat een dag!!
De volgende dag voor de warmte begon toch maar eens naar de dynamo gaan kijken, en dan trek je toch publiek. Er stonden trouwens voornamelijk Polen op deze camping en een paar verdwaalde Slowaken. De een na de ander kwam vragen wie wij waren, waar we vandaan kwamen en waarom wij daar waren?? Van het verhaal van het Slowaakse tolkastje stond eigenlijk niemand te kijken, dus dat zal dan wel "gewoon" zijn. Uiteindelijk heb ik de dynamo eruit gehaald om het beter te kunnen bekijken en hij bleek vast te zitten. Ik dacht een kapotte lager. Jan, een Poolse mede kampeerder bood aan om even langs de "altenator service" te gaan. Goed geregeld!! Een uur later en 2 adressen verder waren wij terug en om 12 uur zou die klaar zijn. Die Jan wist wel hoe die dat moest regelen. Daar was ik wel blij mee. Terug bij de reparateur bleek dat de dynamo kapot was. De as was krom en het binnen werk had z'n eigen opgegeten. Maar geen nood; deze Hongaarse man had al een vervangende geregeld, alleen was deze maar 120ah in plaats van 150ah. Who cares!! Ik was al lang blij dat ik iets passends had. Terug op de camping de nieuwe dynamo gemonteerd en even later werkte alles weer zonder bijgeluiden. Daarna met mijn nieuwe Poolse vriend onder het genot van meerdere pievo gevierd dat het toch een geslaagde dag is geworden. De volgende dag terug naar Slowakije, kastje afgeven, geld vangen en gauw weg.
In Hongarije hebben ze voor de snelwegen en meerdere binnendoor wegen ook een tolsysteem, maar ook hier hebben we het kunnen omzeilen. Dat scheelt weer een euro of 50 omdat ze voor boven de 3,5 ton alleen weekvignetten verkopen. De wegen waren wel een stuk slechter en eigenlijk is het noord-oostelijk deel van Hongarije maar een beetje troosteloos. Nu zijn we in Roemenie. Ook daar hebben ze weer een eigen systeem van tol heffen. Hier kun je via internet een dag, week, maand of jaar vignet kopen voor jouw betreffende categorie. Alleen is het wel handig dat je een goede verbinding hebt. Het viel niet mee, maar het is gelukt (oefening baart kunst). En na een kleine controle van de paspoorten de de autopapieren mochten we Roemenie in. Het eerste stuk vanaf de grens naar Satu mare is zo ongeveer een groot gat. (Dat gaat nog wat worden.) Maar na Satu Mare werd de weg beter, eigenlijk gewoon goed en zitten we nu in Oradea op een camping met zwembad.