1 : een emmer

29 juni 2016 - Oppdal, Noorwegen

Via het meest zuidelijke puntje aan de Noordkaaproute begonnen. Het echte Noorwegen begon! Heel veel fjorden, smalle en stijle weggetjes, ferry's, nog meer smalle en stijle weggetjes, regenbuien, mistbanken,  sneeuw, 1001 watervallen, tol-plaza's, gletsjer nog meer smalle en stijle weggetjes zijn we nu in Oppdal en bijna door 'toeristisch west-Noorwegen' heen.

Meerdere keren op prachtige plekken wild gekampeerd!  Soms was het wel zoeken, want hoewel het allemansrecht geldt (en je dus overal mag kamperen mits je 100 meter van een huis blijft staan),  is het logisch dat de lokale bevolking slagbomen en borden met 'privat' plaatst. Het lijkt wel alsof iedereen naar Noorwegen komt met een camper.

We hebben de preikestolen beklommen. Dat is een klim van 2,5 uur. Vanaf een hoogte van 270 meter naar 604 meter. Over een lengte van 4 km. Dat was een flinke wandeling, om beurten met Annabel in de draagzak. De laatste 750 meter heeft ze trouwens zelf gelopen! Toen we boven kwamen trok net de mist op en het was het uitzicht wel waard. Zie foto's.

Daarna zijn we richting Odda gegaan, om bij de Trolltunga te kijken. Die is net wat hoger en verder dan de preekstoelen. Alleen was hier het geval dat het te zwaar zo gaan worden met Annabel op je rug, dus we zouden om beurten gaan. De ene dag Tosca en ik de andere dag. Dit is op zich ook niet echt gezellig en het regende ook nog flink, dus we hebben besloten om er in het geheel vanaf te zien.

Aangezien onze camper langer is dan 8 meter (8.10 meter om precies te zijn) hakken de ferry kosten er ook behoorlijk in. Vanaf 8 meter betaal je beduidend meer helaas. Wij dachten er dus slim aan te doen om de boot ten zuiden van Kaupanger links te laten liggen en een route door de bergen te nemen om de fjord heen. Nou dat hebben we geweten! Het was een erg smalle weg met eindeloos veel haarspeldbochten. De weg was zo stijl en smal dat Gijs in iedere bocht moest steken omdat we anders de draai niet gemaakt kregen om naar boven te kunnen. Gijs bleef gelukkig kalm en Annabel was een filmpje op de tablet aan het kijken,  maar mijn hartslag ging enorm tekeer. Uiteindelijk ergens bovenop de berg gekampeerd op 1300 meter hoogte.

Een paar dagen later in Jostedal hebben we een wandeltocht naar een gletsjer gemaakt. Het was toen weer mooi weer. Gelukkig. Als het droog is heb je er toch meer zin in dan wanneer het regent. Omdat we aan de late kant waren hebben we de eerste 3,5 km met de camper gereden en daarna ongeveer nog een wandeling van een uur naar de gletsjer. We hebben het met eigen ogen gezien.  Wat de geleerden zeggen klopt: hij smelt.

We hebben ondertussen onze draai in het prachtige Noorwegen gevonden. Onze camper doet het geweldig! Op de stijle stukken verbruikt het natuurlijk wel wat meer, maar ach. In ons huisje hebben we wel alles bij de hand. Ook over de zonnepanelen zijn we erg tevreden. De Rema-1000 app (de Lidl van Noorwegen. Lees; alles maal 1,5 x de Lidl prijs en verse groenten, vlees en fruit maal 2,5) staat op onze tablet.

Morgen gaan we via Trontheim verder naar het noorden. Onze cruise controle kan weer aan want langzaamaan laten we de bergen achter ons.

1. Fred:
    29 juni 2016
    Hoi Tosca, Gijs en Annabel,
    Wat leuk om zo even in Noorwegen te zijn! Wij gaan in september weer naar Trondheim, daar woont onze familie, maar die zijn net nu hier in Nederland.
    Veel plezier daar! Spannend hoor, de Preekstoel! En prachtig.
    Groeten Fred
  2. Cattelijn:
    30 juni 2016
    Wat een indrukwekkend nieuw verhaal en spannende momenten intens beleefd! Gelukkig goed doorstaan tijdens het rijden. En heerlijk de foto's te zien zo alsof er ook beetje bij zijn. Te gek hoor wederom. Jaloers en wens jullie fijne tocht naar Trondheim en de tijd die jullie daar doorbrengen! Hoelang blijven jullie overigens nog weg? Liefs en knuffel aan Annabel
  3. Jeroen Coenradi:
    30 juni 2016
    Heel gaaf om te lezen. De groeten uit Moerdijk van al je collega's!
  4. Rochelle:
    30 juni 2016
    Wat leuk om te lezen!! Fijn dat alles goed gaat en jullie mooie en spannende momenten beleven :) Om jaloers op te worden!!! Blijf genieten :) Xx
  5. (oma) Fien:
    30 juni 2016
    Wat een mooie natuur en wat een mooie foto's.
    Jullie brengen mij op een idee om er ook eens heen te gaan.
    Blijf lekker genieten!
    Liefs en een knuffel voor Annabel.
  6. Wandy en Niek:
    30 juni 2016
    We genieten stilletjes mee met jullie prachtige reis. Helemaal geweldig, geniet van de prachtige omgeving en natuur en natuurlijk van elkaar!!
  7. Ell:
    3 juli 2016
    och, wat een mooie reis tot nu toe....Maar dat extra moeten steken in die bochten in de bergen......gruwelijk! :) Heerlijk om steeds zo een stulke mee te kunnen reizen.... Hier in Nederland is het tot nu toe een RUKzomer. Vandaag voor 1200 uur al vier enorme hoosbuien gehad. Twee zelfs met hagel en onweer.....
    tot jullie volgende verhaal..
  8. Karin Schillemans:
    3 juli 2016
    Super mooi allemaal, en een mooi verslag weer.
    We volgen jullie verder, heel veel genieten nog.
    En we wachten weer op het volgende avontuur.
    Groetjes uit Kruisland
  9. Annie en Harrie:
    3 juli 2016
    Wat een geweldige reis met mooie foto's.
    Het is echt leuk om iedere keer jullie reisverhaal weer te lezen.
    Nog veel plezier en goede reis verder.
    Groetjes van Harrie en Annie
  10. René Bartelen:
    12 juli 2016
    Hoi Gijs, Tosca en Annabel,

Eindelijk jullie reisblog gevonden wahahaha maar dat lag aan mij. De verhalen zijn heel leuk en ik zie jou al in dat bakbeest die haarspelbochten nemen :-) geniet met je gezin van de mooie reis en ik blijf jullie volgen.

Groetjes René Bartelen