De Noordkaap

26 juli 2016 - Sirkka, Finland

Oei, hoe schrijven we nu bijna 4 weken aan belevenissen in een verhaal.
We hebben slecht weer gehad, veel slecht weer en daarom hebben we dus maar flink doorgereden.
Ik maak even een opsomming van de hoogtepunten:
-In steinkjer hebben we voor de eerste keer in een fjord gezwommen. Dat hadden we nog niet gedaan en aangezien we steeds noordelijker gaan en het waarschijnlijk ook steeds kouder wordt, zijn we hier gaan zwemmen. Het was die dag ook mooi weer.
-In Trofors ' in the middle of nowhere' geslapen. Het centrum lag 44 km verder op.
-Annabels eerste echte boottocht op zee was van Bodo naar Moskeness, op de lofoten. De boottocht duurde 4 uur en niemand is ziek geworden.
-Op de Lofoten stinkt het naar vis. Reiken vol vis en vissenkoppen die daar hangen te drogen en dat stinkt!!!
-De lifters anno 2016 hebben andere eisen dan vroeger. "Hebben jullie koffie? We hebben zo'n honger..."
-In Bleik op een camping gestaan. Konden we even de was doen en de auto weer eens een beetje schoonmaken. Het was die nacht helder en we hebben de middernachtzon gezien.
-Terug op het vaste land hebben we een bezoek gebracht aan het Trollenpark van Skaland. ' S avonds in een rivierbedding van kiezels gestaan en bijna vast gereden???
-De dag daarop stonden we helemaal vast. De luchtdruk voorziening liet het afweten en dan heb je geen remmen en 4 wiel aandrijving. Dat werd sleutelen. Ondertussen kwamen Derk en Sabina (en meneer Jansen) langs. Die waren we in Andesness in de haven tegen gekomen. En uiteindelijk na een uurtje of 2 sleutelen en de druk iets opgevoerd te hebben, deed alles het weer. Op naar de Noord-kaap.
-In Alta hebben we een pre-historisch museum bezocht met voornamelijk rotstekeningen en daar kwamen we er ook achter dat het zondags een heldere dag zou worden. Dus toch doorrijden naar de Noord-kaap.
-Daar was na een lange rit bij aankomst de lucht blauw. Goed uitgekiend dus. Het is er wel vreselijk toeristisch en duur, maar toch heeft het wel iets om zo op het meest noordelijke puntje van Europa te staan.
-De volgende dag was er weer slecht weer. Eigenlijk zijn we dat beu en willen we terug naar het zuiden. Met mooi weer is het leven in een camper toch net iets makkelijker dan met regen. Maar omdat we ook maar een keer in het noorden zijn besluiten we dan een paar dagen ook niet uitmaken en gaan we via de noord kant naar Kirkeness. Naar Grense Jacobselv om precies te zijn. Dat ligt in het meest noord-oostelijke puntje van Noorwegen tegen de Russische grens. We wisten ook niet zo goed wat we moesten verwachten, maar dat we daar 3 dagen aan het strand bij 25° zouden zitten hadden we ook niet verwacht. Aangezien het daar de ijszee is moesten we daar natuurlijk ook even in zwemmen en we weten nu waarom het de ijszee heet!!! Wel 's morgens en 's avonds kwamen de witte beluga dolfijnen voorbij. Dat was wel heel speciaal.
-Ondertussen zijn we in Finland waar we een Sami-museum hebben bezocht. De hitte is nog steeds aanwezig en het is ook benauwd. Terwijl we toch nog 180km boven de noordpoolcirkel zitten. Finland is wel weer een heel ander land dan Noorwegen. Hier is het veel vlakker en bijna heel de weg gaat door de bossen met af en toe een open plek met mos en moeras en muggen of een kruising. Vandaag zijn we dan naar Sirkka gereden en opeens hield het asfalt op en werd het een onverharde weg van ongeveer 50km. Tja zo hadden we dat ook nog niet meegemaakt.

1. Brigitte:
    26 juli 2016
    Weer genoeg gezien en mee gemaakt lees ik.
    Maar goed dat je man goed weet hoe hij jullie camper moet maken.
    Hoe is het met Annabel?
    Hier is het nu grote vakantie en lekker weer.

Groetjes allemaal en een dikke knuffff voor Annabel.
  2. Noor en Ger:
    26 juli 2016
    Wat een leuk reisverslag weer.
    Hoe ervaart Belleke het hele gebeuren?
  3. (oma) Fien:
    27 juli 2016
    Fijn om weer te weten waar jullie ongeveer verblijven.
    Goed dat Gijs zo handig is.
    Wat een ervaring voor Annabel en ook voor jullie.
    Ik ben benieuwd wat zij daar later nog van weet.
    Lieve groetjes,
    (oma) Fien.
  4. Jan van Kaam:
    27 juli 2016
    goed te lezen dat jullie toch ook mooi weer hebben gehad daar in het hoge noorden ik heb eens in het zuidelijkste puntje van spanje op het strand in de regen gestaan dat verwacht je ook niet maar goed Gijs dat je bij CNC gewerkt heb dan weet je de auto toch weer opgang tekrijgen nou een goede reis verder en ik wacht het volgende verslag weer af
    Jan van Kaam
  5. Maaike:
    27 juli 2016
    Wow, gaaf om in de ijszee te zwemmen en dolfijnen te zien! Veel mooie avonturen nog gewenst, liefs Maaike
  6. Silvia:
    28 juli 2016
    Leuk en mooie reis. Al veel dingen gezien en ondernomen. Super... ( nog mooie noormannen gezien, Tos..?)
  7. Rochelle:
    28 juli 2016
    Blijft nog steeds een mooi avontuur Erg leuk om te lezen! Benieuwd wat Finland jullie gaat brengen Wat een gave reis zeg! Geniet ervan
  8. Linda Kooi:
    28 juli 2016
    Mooi verhaal! Fijn om weer iets te horen, ga nog even naar de foto's kijken die jullie erop gezet hebben. Jullie maken heel wat mee zo!
    veel liefs!!!
  9. Linda Kooi:
    28 juli 2016
    Net of je de kalender van Nat.Geographic aan het doorbladeren bent.... wat een mooie foto's! En dan bedenk ik dat jullie daar ook ècht zijn geweest..!
    En de foto voor ome ceryl met annabel op het "goudbuikje" 10 ptn!! leukleuk!!
  10. Cattelijn:
    29 juli 2016
    Knap geschreven Tosca jullie nieuwe reisverhaal ! Het Voelde opnieuw alsof ik er bij was! Tegekke foto's. Fijn zo goed gaat met allen en zo met de uitdagingen die op jullie pad komen weten om te gaan. Ook ik geef compliment aan Gijs die het voor jullie steeds mogelijk weet de camper aan de praat te houden wat door mijn voorgangers die een reactie hebben geplaats ook is gedaan. Ondertussen in Finland, nieuw land nieuwe ontdekkingen. Take time to wonder and Enjoy. Groetjes uit het Zonnige Zuiden waar ook de vakantie is begonnen em het opppakken van niks dat moet en niksen mag
  11. Ell:
    30 juli 2016
    Wat een mooi verhaal weer. Jammer dat jullie veel slecht weer hebben gehad. Maar dat heeft gelukkig weinig invloed op de mooie sfeerplaatjes. Fijn dat jullie zo genieten. Dat is toch een trip die je lang zal bijblijven. Leven in vrijheid en harmonie met elkaar. Weg an de drukte en hectiek van de dagelijkse sleur. Stiekem even heel erg jaloers :) Groetjes Ell
  12. Rinus Verhouden:
    31 juli 2016
    Hallo allemaal bij deze groetjes uit Oirschot verslagen gelezen foto's gezien, ik vind het geweldig mooi wat jullie doen en verder nog een goede reis. Groetjes Rinus
  13. Berthil en lucienne:
    8 augustus 2016
    Het was gezellig vanavond in Tallinn. We blijven jullie volgen. En goede reis verder. Groeten Berthil en Lucienne.
  14. Marcel thomassen:
    9 augustus 2016
    Veel plezier en een goede reis verder.